Ένας ακόμη μεγάλος και από τους πιο παλιούς – σημαντικούς αγώνες του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ, είναι ο «δικός μας», το Ράλλυ Ακρόπολις…
Από τους ιδρυτικούς αγώνες του WRC. Είναι στο καλεντάρι από την ίδρυση του το 1973. Είναι από τους πιο δύσκολους και απαιτητικούς αγώνες του Πρωταθλήματος, με αρκετούς οδηγούς να αξιολογούν τον αγώνα ως δοκιμασία δεξιοτήτων, υπομονής και αντοχής, φτάνοντας στο σημείο να συγκρίνουν το Ακρόπολις με το περίφημο Ράλλυ Σαφάρι…
Με τα πληρώματα να έχουν να αντιμετωπίσουν και τις υψηλές θερμοκρασίες της περιόδου του καλοκαιριού που πολλές φορές φθάνουν στο ύψος των 50ο βαθμών κελσίου μέσα στο αυτοκίνητο…
Πρώτη διοργάνωση ήταν το 1951. Διοργανωτής τότε η Ελληνική Λέσχη Αυτοκινήτου και Περιηγήσεων ΕΛΠΑ και χορηγός η Shell. Νικητής ο Πέτρος Περατικός με Fiat 1400.
Δυο χρόνια μετά, το 1953, ο αγώνας έγινε διεθνής. Πρώτοι διεθνείς νικητές ήταν οι Νίκος Παπαμιχαήλ – Σπύρος Δημητράτος με Jaguar XK 120.
Και από το 1960 και μετά είναι στο ημερολόγιο του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος, με τα ξένα πληρώματα να γεμίζουν τις λίστες συμμετοχής…
Πρώτοι νικητές για την περίοδο αυτή ήταν οι Walter Shock – Rolff Moll με Mercedes-Benz 220 SE.
Και έρχεται το 1973 που περιλαμβάνεται στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Οδηγών και Κατασκευαστών. Πρώτοι Παγκόσμιοι νικητές ήταν οι Jean Luc Therier – Cristian Delferrier με Alpine Renault A110 1800.
Τα τελευταία χρόνια είναι γνωστός με την ονομασία «Το Ράλλυ των Θεών». Το Ράλλυ Ακρόπολις ξεκίνησε σαν αγώνας αντοχής αυτοκινήτων και πληρωμάτων. Με πολλά χιλιόμετρα και δύσκολες Ειδικές Διαδρομές. Σε Στερεά Ελλάδα, Θεσσαλία (Καλαμπάκα – Μετέωρα), Ειδικές στην περιοχή του Ολύμπου, αλλά και στην Πελοπόννησο.
Τα πρώτα χρόνια στο WRC (το 1973) είχε διάρκεια πέντε μέρες, με πέντε σκέλη και 47 Ειδικές Διαδρομές με 556 αγωνιστικά χιλιόμετρα!
Με αποκορύφωμα το 1979 με τις 58 Ειδικές Διαδρομές και τα 1.006 αγωνιστικά χιλιόμετρα! Νούμερα ασύλληπτα για την σημερινή εποχή των 20 «μόνο» Ειδικών Διαδρομών.
Μέχρι και το 1980 είχε πέντε σκέλη, ένας αληθινός αγώνας με ό,τι αυτό συνεπάγεται, το 1981 και το 1982 τέσσερα σκέλη, αλλά και από το 1987 έως και 1992. Με τις απαιτήσεις όμως της FIA οι αγώνες να μικρύνουν σε διάρκεια και να γίνουν ράλλυ-sprint, επηρεάστηκε και το Ράλλυ Ακρόπολις και έτσι από το 1993 μέχρι και σήμερα έχει τρία σκέλη με τον αριθμό των Ειδικών Διαδρομών να παίζει περίπου στις 20 (μόνο το 1993 είχε 36 και το 1994 33 ειδικές).
Η εκκίνηση του αγώνα γινόταν κάτω από τον Ιερό βράχο της Ακρόπολης, ενώ ο τερματισμός στο Παναθηναϊκό στάδιο. Αγαπημένες ειδικές στην περιοχή της Φθιώτιδας και Φωκίδος, στα βουνά γύρω από την πόλη της Λαμίας.
Βωξίτες, Καρούτες, Παύλιανη, Καλοσκοπή, Ελευθεροχώρι, Μοσχοκαρυά και πολλές άλλες. Ειδικές αγαπητές και στους οδηγούς αλλά και στους θεατές. Γρήγορες που επιτρέπουν τα αγωνιστικά αυτοκίνητα να αξιοποιήσουν όλες τις δυνατότητες τους, όπως και τα πληρώματα φυσικά…
Ειδική διαδρομή Ταρζάν
Μια ειδική με την δική της ιστορία… Μια πολύ δύσκολη ειδική, κακοτράχαλη με αρκετούς εργοστασιακούς οδηγούς να παθαίνουν ζημιές εκεί…
Αυτή η ειδική διαδρομή έγινε για πρώτη φορά το 1975. Τότε ονομαζόταν «Φουρνά» και ήταν μήκους 30.3 χλμ. Το όνομα Ταρζάν προέρχεται από τον Γιώργο Μπούργο, που καταγόταν από τα Φουρνά Ευρυτανίας, ήταν αστυνομικός και έμενε στην Αθήνα. Είχε ένα πρόβλημα υγείας όμως (φυματίωση) και οι γιατροί του έδιναν μόνο λίγους μήνες ζωής. Μετακόμισε λοιπόν στα Φουρνά και έφθασε μέχρι τα 92 του χρόνια!
Η Ειδική Διαδρομή περνούσε από την καλύβα που έμενε ο κύριος Γιώργος, του οποίου το παρατσούκλι ήταν «Ταρζάν». Έτσι από το 26ο Ράλλυ Ακρόπολις του 1979, η Ειδική ονομάστηκε «Ταρζάν» προς τιμή του. Ήταν ένας αξιαγάπητος άνθρωπος που τον ήξεραν οδηγοί και οργανωτές.
Η ειδική «Ταρζάν» χρησιμοποιήθηκε μέχρι και το 42ο Ράλλυ Ακρόπολις το 1995. Μόνο που τα τελευταία τέσσερα χρόνια είχε το όνομα «Ρεντίνα – Ταρζάν» και το 2003 εμφανίζεται για τελευταία φορά με το όνομα «Νέος Ταρζάν» με μήκος 20.65 χλμ.
Ο αγώνας έγινε γνωστός όμως και από τις εξαιρετικές Σούπερ Ειδικές Διαδρομές που είχε…
Η αρχή έγινε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 με την Marlboro Super Stage, στην Ανάβυσσο, ενώ ήρθε το 2000 η Super Special Stage στην Λιλαία (στην περιοχή της Λαμίας) και φυσικά το αποκορύφωμα το 2005, που η Υπερειδική έγινε μέσα στο Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας, με τους θεατές να γεμίζουν τις κερκίδες του γηπέδου.
Ήταν και η χρονιά που το Ράλλυ Ακρόπολις τιμήθηκε με τον τίτλο “Rally of Year”…
Πολυνίκης του αγώνα είναι ο Colin McRae με πέντε νίκες (1996, 1998, 2000, 2001, 2002) και στην δεύτερη θέση είναι τέσσερις οδηγοί που έχουν από τρεις νίκες ο καθένας: Walter Rohrl (1975, 1978, 1983), Miki Biasion (1988, 1989, 1993), Carlos Sainz (1990, 1994, 1997), Sebastien Loeb (2005, 2008, 2012).
Όσο αφορά στους κατασκευαστές, στην πρώτη θέση είναι η ομάδα της Ford με 13 νίκες (1977, 1979, 1980, 1981, 1993, 1997, 2000, 2001, 2002, 2003, 2006, 2007, 2009) , ακολουθεί η ομάδα της Lancia με έξι νίκες (1983, 1987, 1988, 1989, 1991, 1992) και τρίτη η ομάδα της Subaru με πέντε νίκες (1994, 1996, 1998, 1999, 2004).
Το άρθρο Ράλλυ Ακρόπολις: Ο «δικός μας» αγώνας… εμφανίστηκε πρώτα στο AutoMoto.