Μια νέα μελέτη που πραγματοποίησαν ερευνητές των Πανεπιστημίων της Νέας Υόρκης και της Γκρενόμπλ στη Γαλλία, δείχνει ότι η παραπληροφόρηση προσελκύει έξι φορές περισσότερο ενδιαφέρον από τις πραγματικές ειδήσεις, σύμφωνα με δημοσίευμα της Washington Post.
Η μελέτη εξέτασε αναρτήσεις από τις σελίδες στο Facebook περισσότερων από 2.500 εκδοτών ειδήσεων μεταξύ Αυγούστου 2020 και Ιανουαρίου 2021. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι σελίδες που αναρτούσαν τακτικά ψευδείς ειδήσεις, λάμβαναν περισσότερα likes, κοινοποιήσεις και σχόλια. Αυτή η αυξημένη συμμετοχή των χρηστών παρατηρήθηκε σε όλο το πολιτικό φάσμα, αλλά η μελέτη διαπίστωσε ότι «οι δεξιοί εκδότες έχουν πολύ μεγαλύτερη τάση να μοιράζονται παραπλανητικές πληροφορίες από τους εκδότες άλλων πολιτικών πεποιθήσεων», σύμφωνα με την Washington Post.
Εκπρόσωπος του Facebook επεσήμανε στην Post ότι η μελέτη εξετάζει μόνο την δέσμευση και όχι την «εμβέλεια» – που είναι ο όρος που χρησιμοποιεί η εταιρεία για να περιγράψει πόσοι άνθρωποι βλέπουν ένα περιεχομένο στο Facebook, ανεξάρτητα από το αν αλληλεπιδρούν με αυτό.
Ωστόσο, το Facebook δεν θέτει τα δεδομένα εμβέλειας στη διάθεση των ερευνητών. Αυτοί και άλλοι που θέλουν να κατανοήσουν και να ποσοτικοποιήσουν το πρόβλημα της παραπληροφόρησης στην δημοφιλή πλατφόρμα, χρησιμοποιούν σε ένα εργαλείο που ονομάζεται CrowdTangle και το οποίο ανήκει στο Facebook.
Ωστόσο τον Αύγουστο, το Facebook έκοψε την πρόσβαση της ομάδας ερευνητών στα δεδομένα αυτά, καθώς και στη βιβλιοθήκη των πολιτικών διαφημίσεων στην πλατφόρμα. Η εταιρεία δήλωσε ότι η συνέχιση της πρόσβασης ερευνητών στα δεδομένα αυτά, θα μπορούσε να παραβιάσει έναν διακανονισμό που έχει με την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC), στον οποίο προχώρησε μετά το σκάνδαλο της Cambridge Analytica – ένας ισχυρισμός που η FTC χαρακτήρισε «ανακριβή».
Το CrowdTangle είναι το εργαλείο που χρησιμοποιούσε ο αρθρογράφος τεχνολογίας των New York Times, Kevin Roose, για να φτιάχνει τακτικά λίστες με τις αναρτήσεις που είχαν τη μεγαλύτερη εμπλοκή στο Facebook – μια πρακτική που φέρεται να εξόργισε κορυφαία στελέχη της εταιρείας, καθώς στις λίστες αυτές, κυριαρχούσαν τακτικά δεξιές σελίδες που δημοσιεύουν πολλές ψευδείς ειδήσεις.
Σε μια προσπάθεια να αποκρούσει τους ισχυρισμούς ότι η παραπληροφόρηση αποτελεί πρόβλημα στο Facebook, η εταιρεία δημοσίευσε τον Αύγουστο μια «έκθεση διαφάνειας» που παρουσίαζε τις αναρτήσεις με τις περισσότερες προβολές στην πλατφόρμα κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους, από τον Απρίλιο έως τον Ιούνιο. Μόλις λίγες ημέρες αργότερα όμως, οι New York Times αποκάλυψαν ότι το Facebook είχε πρώτα απορρίψει την ιδέα να δημοσιεύσει μια έκθεση για το πρώτο τρίμηνο, επειδή η ανάρτηση με τις περισσότερες προβολές μεταξύ Ιανουαρίου και Μαρτίου ήταν ένα άρθρο που συσχέτιζε λανθασμένα το εμβόλιο κατά του κορονοϊού με τον θάνατο ενός γιατρού από τη Φλόριντα. Αυτή η ανάρτηση χρησιμοποιήθηκε από πολλές δεξιές σελίδες για να σπείρουν αμφιβολίες σχετικά με την αποτελεσματικότητα των εμβολίων.
Οι ερευνητές θα παρουσιάσουν τη μελέτη στο Συνέδριο Μέτρησης Διαδικτύου 2021 τον επόμενο Νοέμβριο.
ΠΗΓΗ: The Verge
www.ertnews.gr