«Η αγοραστική κίνηση και ο τζίρος των εμπορικών επιχειρήσεων κατά τη διάρκεια της φετινής πασχαλινής περιόδου επιβεβαίωσε την εκτίμηση των οικονομικών αναλυτών και του επιχειρηματικού κόσμου ότι το 2022 θα αποτελέσει έτος αναγκαστικής προσαρμογής των εμπόρων και των καταναλωτών στο “εκρηκτικό” μείγμα των αλλεπάλληλων ανατροπών που προκαλούν στην κοινωνία και την οικονομία – προτού καν προλάβουν να επουλώσουν τις πληγές της πανδημίας – ο πόλεμος στην Ουκρανία, η ενεργειακή κρίση και οι ανατιμήσεις σε βασικά είδη διατροφής», αναφέρει ο Γιώργος Καρανίκας πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας.
Στο άρθρο του που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της ΕΣΕΕ, ο κ. Καρανίκας, επισημαίνει πως: Με το κόστος του πασχαλινού τραπεζιού να είναι αυξημένο έως και 19%, όπως έδειξε η έρευνα του ΙΝΕΜΥ – ΕΣΕΕ, το καταναλωτικό κοινό περιόρισε δραματικά τις αγορές του στα είδη ελαστικής ζήτησης, “καταδικάζοντας” σε πενιχρές επιδόσεις τον κλάδο ένδυσης και υπόδησης τη Μεγάλη Εβδομάδα, με εξαίρεση τα δώρα στα βαφτιστήρια.
Επιπλέον, ο καλός καιρός ευνόησε την μεγάλη πασχαλινή “έξοδο” – την 1η μετά το 2020 χωρίς περιοριστικά μέτρα – ερημώνοντας τα εμπορικά κέντρα των πόλεων νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά. Από την άλλη πλευρά, το γεγονός ότι όλα τα νοικοκυριά θέτουν πλέον την τιμή ως βασικό κριτήριο επιλογής σχεδόν όλων των προϊόντων, ακόμη και των διατροφικών, έθεσε για πολλοστή φορά σε μειονεκτική θέση τις μικρές και τις πολύ μικρές εμπορικές επιχειρήσεις έναντι των πολυεθνικών και εγχώριων εμπορικών κολοσσών που διαθέτουν μεγαλύτερη ευελιξία στην τιμολογιακή τους πολιτική.
Σημάδι των καιρών είναι το γεγονός ότι έφθασε ο εμπορικός κόσμος στο σημείο να ελπίζει στον ξεπερασμένο θεσμό των ενδιάμεσων εκπτώσεων που ξεκινούν στις 3 Μαΐου, μήπως σώσει “οτιδήποτε αν σώζεται”…
Δυστυχώς, η διαμορφωθείσα κατάσταση στην παγκόσμια αγορά ενέργειας και οι επιπτώσεις της πολεμικής σύρραξης στην Ουκρανία – που από τις αρχές Μαΐου θα γίνουν ακόμη πιο εμφανείς στο “καλάθι της νοικοκυράς” – προμηνύουν συνεχείς “αναταράξεις” τους επόμενους μήνες για χιλιάδες εμπορικές επιχειρήσεις.
Η εκτόξευση του λειτουργικού κόστους των καταστημάτων σε συνδυασμό με τη – ραγδαία για πολλούς πολίτες – μείωση της αγοραστικής δύναμης, θα κλονίσουν έτι περαιτέρω τις προοπτικές βιωσιμότητας για τις ευάλωτες εμπορικές ΜμΕ.
Όπως ανέδειξε η Ετήσια Έκθεση Ελληνικού Εμπορίου του ΙΝΕΜΥ ήδη από το τέλος του 2021, 1 στις 2 “απειλούμενες επιχειρήσεις” κινδυνεύουν με οριστική διακοπή της δραστηριότητάς τους. Ακόμη και η διαφαινόμενη “Άνοιξη” του ελληνικού τουρισμού, μένει να αποδειχθεί στην πράξη πόσο θετική επίδραση θα έχει στα έσοδα του εμπορίου, μιας και ο μέσος Ευρωπαίος καταναλωτής θα έχει λιγότερα χρήματα στην τσέπη του και στην πιστωτική του κάρτα για ψώνια στη χώρα μας.
Σαφώς, η αύξηση του κατώτατου μισθού στα 713 ευρώ από την 1η Μαΐου δίνει ανάσες ρευστότητας και βελτιώνει την ψυχολογία στην αγορά, ταυτόχρονα όμως καθιστά επιτακτική την παρέμβαση της κυβέρνησης για περαιτέρω μείωση του μη μισθολογικού κόστους των επιχειρήσεων, ώστε να διασφαλισθούν οι υπάρχουσες θέσεις εργασίας και να διευκολυνθούν οι προσλήψεις νέων εργαζομένων.
Παράλληλα, επειδή οι αποφάσεις σε επίπεδο Ε.Ε καθυστερούν επικίνδυνα, ζητάμε πάγωμα της ρήτρας αναπροσαρμογής ενέργειας στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος και μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης. Τέλος, θεωρούμε πλέον αναγκαία την επέκταση της επιδότησης των δόσεων των δανείων μέσου του Προγράμματος “Γέφυρα 2”, μέτρο που είχε δώσει ουσιαστική βοήθεια στις ΜμΕ.
www.ertnews.gr