Εξαλείφθηκαν 414.000 ουρές ετησίως με την ψηφιακή διαδικασία για ΑΦΜ και κλειδάριθμο.
Περίπου 4,9 εκατομμύρια ευρώ ετησίως- για τους πολίτες και τη δημόσια διοίκηση- εξοικονομήθηκαν από την ψηφιοποίηση των διαδικασιών της ΑΑΔΕ για την απόδοση ΑΦΜ και κλειδαρίθμου σε φυσικά πρόσωπα, εκτιμά το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου.
Έπειτα από μέτρηση που πραγματοποίησε, το ΕΚΤ κάνει λόγο για «πολλαπλά και σημαντικά» οφέλη, για τους πολίτες, τη δημόσια διοίκηση, την οικονομία και το περιβάλλον, από την απλοποίηση της διαδικασίας για την απόδοση ΑΦΜ και κλειδαρίθμου, που είναι πλήρως ψηφιοποιημένη από τον Δεκέμβριο του 2023.
Μεταξύ άλλων, το ΕΚΤ εκτιμά ότι η εξοικονόμηση ετησίως σε χαρτί είναι 1,5 εκατ. φύλλα και σε όρους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα είναι 945 τόνοι.
Τα βασικά συμπεράσματα του ΕΚΤ από αυτή την αλλαγή είναι:
– Εξοικονομήθηκαν περίπου 4,9 εκατ. ευρώ ετησίως για πολίτες και Δημόσια Διοίκηση, από εξάλειψη μετακινήσεων και αναμονής σε «ουρές», ποσό που αντιστοιχεί σε μείωση κατά 71%.
– Εξαλείφθηκαν 414.000 «ουρές» σε ετήσια βάση.
– 32 λεπτά είναι ο μέσος χρόνος που αφιερώνει πλέον ο αιτών για ολοκλήρωση της διαδικασίας, έναντι 2 ωρών και 37 δευτερόλεπτα που χρειάζονταν αρχικά, καθώς δύνανται να εξαλειφθούν οι χρόνοι μετάβασης και αναμονής σε ΔΟΥ.
– Το διοικητικό βάρος, σε όρους χρόνου που δαπανάται, μειώθηκε κατά 79% για τους πολίτες και κατά 23% για τη Δημόσια Διοίκηση (μεσοσταθμική εξοικονόμηση χρόνου υλοποίησης διαδικασίας: 70% για φυσικά πρόσωπα και Δημόσια Διοίκηση).
– Η εξοικονόμηση που επιτυγχάνεται ως προς τη χρήση εντύπων (φύλλων χαρτιού) υπολογίζεται στο 97% ή 1,5 εκατ. φύλλα ετησίως.
– Η εξοικονόμηση σε όρους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που επιτυγχάνεται λόγω της μείωσης των μετακινήσεων (393.000 λιγότερες μετακινήσεις με αυτοκίνητο) και της χρήσης χαρτιού εκτιμάται στους 945 τόνους CO₂ ετησίως.
Υπενθυμίζεται ότι από την 1η Δεκεμβρίου 2023 η απόδοση ΑΦΜ και κλειδαρίθμου πραγματοποιείται εξ ολοκλήρου ηλεκτρονικά, μέσω της πλατφόρμας της ΑΑΔΕ (myAADE).
Η απλούστευση αυτής της διαδικασίας «εκτός των οφελών και εξοικονομήσεων κόστους και χρόνου που συνεπάγονται, επιφέρουν επιπρόσθετα οφέλη για την κοινωνία εν γένει, αλλά και για το περιβάλλον. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μείωση της πίεσης στις διοικητικές υπηρεσίες επιτρέπει στα στελέχη να επικεντρωθούν σε άλλες εργασίες που απαιτούν φυσική παρουσία, αυξάνοντας την αποτελεσματικότητα και βελτιώνοντας τη συνολική λειτουργία των υπηρεσιών», επισημαίνει το ΕΚΤ.
Παράλληλα σημειώνει ότι τα οφέλη που προκύπτουν από την εξοικονόμηση χρόνου και κόστους λόγω της απλούστευσης/ψηφιοποίησης, «συμβάλλουν στην ευρύτερη βελτιστοποίηση της παροχής των κρατικών υπηρεσιών και τη βελτίωση της εμπειρίας των πολιτών και της διαφάνειας των διαδικασιών».
Επιπλέον, το ΕΚΤ υπογραμμίζει τα έμμεσα οφέλη, σε όρους περιβαλλοντικών ωφελειών από την ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των πολιτών. Και αυτό γιατί με την ψηφιοποίηση της διαδικασίας μειώνονται οι μετακινήσεις από και προς τα φυσικά σημεία εξυπηρέτησης. «Ως εκ τούτου, δεν μειώνονται μόνο οι ώρες που καταναλώνει ένας πολίτης στις «ουρές», στην μετακίνησή του, βιώνοντας πολλές φορές την “κίνηση” ή δυσκολία να φτάσει στην εκάστοτε υπηρεσία, αλλά υπάρχει και σημαντική μείωση των εκπομπών CO2, που οφείλονται σε αυτές τις μετακινήσεις».
Την ίδια ώρα, μειώνεται και η χρήση χαρτιού για τον πολίτη και τη δημόσια διοίκηση. Κάτι που αποτελεί όφελος και για τη συνολική οργάνωση της δημόσιας διοίκησης, μέσω της εύκολης πρόσβασης σε αρχεία και της εξοικονόμησης χώρων αποθήκευσης.