Μία μικρή ειδική, μόλις 164 χιλιομέτρων, γρήγορη και ευχάριστη, ήταν η τελευταία ειδική του 44ου Rally Dakar. Ο Nasser Al Attiyah έκανε γνωστές τις προθέσεις του από νωρίς φέτος στο Rally Dakar, κερδίζοντας τον πρόλογο και την 1η ειδική. Επίσης νωρίς, τέθηκαν εκτός μάχης δύο μεγάλα ονόματα. Ο Carlos Sainz έπειτα από ένα τεράστιο λάθος στην πλοήγηση και την επόμενη μέρα όταν ο Peterhansel έχασε έναν τροχό και αφού δέχθηκε βοήθεια για να επιστρέψει στο bivouac χρεώθηκε εξοντωτική ποινή. Έτσι ξεκίνησε νωρίς η μάχη ανάμεσα στον Al Attiyah και τον Sebastien Loeb. Ο Loeb έχασε 50 λεπτά στην 3η ειδική όταν έμεινε από διαφορικό και περιορίστηκε στη συνέχεια σε ρόλο διώκτη. Δεν είναι τυχαίο το προσωνύμιο «Άρχοντας της ερήμου» που έχει αποδοθεί στον Al Attiyah αφού έδειξε για μια ακόμα φορά πόσο καλή διαχείριση μπορεί να κάνει συνδυάζοντας ταχύτητα με σταθερότητα, αποφεύγοντας λάθη και παίρνοντας τελικά μία ακόμα νίκη. Ο νικητής του 2011, του 2015 και του 2019 επέστρεψε στην κορυφή κατακτώντας την 4η νίκη της καριέρας του.
Ο Sebastien Loeb έκανε εξαιρετική εμφάνιση, πίεζε συνεχώς χωρίς να κάνει σημαντικά λάθη, είχε στα χέρια του ένα αξιόπιστο αυτοκίνητο που προετοίμασε η Prodrive και ισοφάρισε το καλύτερο του αποτέλεσμα, τη 2η θέση την οποία είχε κατακτήσει και το 2017 κυνηγώντας και χάνοντας τότε από τον Stephane Peterhansel. Σίγουρα πάντως, έκανε μια δυνατή προπόνηση ενόψει του Rally Monte Carlo, του πρώτου αγώνα του WRC την επόμενη εβδομάδα στον οποίο θα συμμετέχει με Ford Fiesta της M Sport.
Στην 3η θέση τερμάτισε ο Yazeed Al Rajhi μπαίνοντας κάποιες φορές ανάμεσα στους δύο πρωτοπόρους. Ήταν το καλύτερο του αποτέλεσμα καθώς είναι η πρώτη φορά που τερμάτισε στο βάθρο. Η ομάδα του Loeb, η Prodrive, έμεινε ικανοποιημένη όχι μόνο από τη 2η θέση του Γάλλου αλλά και από την 4η θέση του Orlando Terranova. Ο Giniel De Villiers βρέθηκε για 18η φορά στην πρώτη δεκάδα τερματίζοντας στην 5η θέση. Ο Jakub Przygoński με Mini συμπλήρωσε την πρώτη εξάδα. Ο Matthias Ekstrom ήταν το καλύτερο Audi, στη 10η θέση, στην πρώτη εμφάνιση του συγκεκριμένου αυτοκινήτου με μεγάλα ονόματα στα cockpit (Sainz-Peterhansel-Ekstrom) και 4 συνολικά νίκες σε ειδικές.
Ο αγώνας των μοτοσυκλετών εξελίχθηκε πολύ διαφορετικά. Πολλοί διαφορετικοί νικητές, νίκες από αναβάτες που δεν έχουν εμπειρία, πολλές εναλλαγές στην κατάταξη και πολύ μικρές διαφορές τόσο σε καθημερινή βάση όσο και στον τερματισμό. Μόλις 3 λεπτά και 27 δευτερόλεπτα χώρισαν τον νικητή Sam Sunderland από τον δεύτερο, Pablo Quintanilla. Αυτή είναι η δεύτερη μικρότερη διαφορά στην ιστορία του Dakar. Η μικρότερη διαφορά ήταν το 1994 όταν ο Orioli τερμάτισε 1 λεπτό και 13 δευτερόλεπτα μπροστά από τον Arcarons. Αυτή ήταν η 2η νίκη του Sunderland που είχε κερδίσει και το 2017. Αρχικά φάνηκε να δίνει μάχη με τον Daniel Sanders ο οποίος όμως είχε μια πτώση στην απλή διαδρομή, βγαίνοντας από το bivouac και εγκατέλειψε. Ο Sunderland ήταν ήδη επικεφαλής και έπρεπε να αμυνθεί απέναντι σε αναβάτες που ήταν νικητές του αγώνα ή ειδικών σε προηγούμενες χρονιές.
Οι Ricky Brabec, Kevin Benavides, Matthias Walkner, Adrien Van Beveren, Pablo Quntanilla Joaquim Rodrigues ανέλαβαν να δυσκολέψουν τον Sunderland κερδίζοντας όλοι κάποια ειδική. Αυτό το κατάφερε και ο Danilo Petrucci, ο πρώην αναβάτης του MotoGP που στην πρώτη του συμμετοχή στο Dakar κέρδισε ειδική και κινήθηκε σταθερά μέσα στην πρώτη δεκάδα. Ο Sam Sunderland κατάφερε όμως να επικρατήσει και να δώσει την πρώτη νίκη στο Dakar στην ομάδα του κάνοντας την GasGas τον 6ο κατασκευαστή μοτοσυκλετών που κερδίζει το Dakar.
Στις μοτοσυκλέτες είχαμε και έντονο Ελληνικό ενδιαφέρον. Ο Βασίλης Μπούδρος συμμετείχε για πρώτη φορά στο Dakar. Οδηγώντας μία Husqvarna είχε σταθερά ανοδική πορεία. Μετά την 1η ειδική ήταν στην 97η θέση της γενικής. Κέρδιζε θέσεις καθημερινά για να φτάσει στη ράμπα του τερματισμού έχοντας ανέβει στην 70η θέση της γενικής και στην 48η θέση της κατηγορίας Rally 2. Εξαιρετική εμφάνιση από τον Βασίλη Μπούδρο.
Ελληνικό ενδιαφέρον και στην κατηγορία των κλασσικών αυτοκινήτων. Με διπλή αποστολή, αφού υπήρχε αγώνας χρόνου αλλά και πόντων, οι Έλληνες Βαγγέλης Μπερσής-Φώτης Κουτσουμπός με ένα Mitsubishi Pajero έκαναν επίσης πολύ καλό αγώνα. Αντιμετώπισαν πολλά προβλήματα, από τα όργανα πλοήγησης μέχρι τα φρένα του αυτοκινήτου αλλά δεν το έβαλαν κάτω. Προσαρμόστηκαν στις ανάγκες που προέκυπταν καθημερινά και ολοκλήρωσαν με επιτυχία τον αγώνα. Έφεραν το Pajero στη ράμπα του τερματισμού και μαζί με τις αμέτρητες εμπειρίες πήραν και την 50η θέση της γενικής κατάταξης.
Το 44ο Dakar ήταν αρκετά «μαζεμένο» θυμίζοντας περισσότερο ένα παλιό-κλασσικό rally παρά Dakar του παρελθόντος που πληρώματα και αναβάτες χάνονταν στη διαδρομή και τερμάτιζαν την επόμενη μέρα. Ειδικές κόπηκαν λόγω καιρικών συνθηκών, αν δεν πετούσε ελικόπτερο η ειδική επίσης σταματούσε, υπήρχε όριο ταχύτητας, όταν τα ίχνη των αυτοκινήτων που πέρασαν την ειδική την προηγούμενη μέρα οδήγησαν σε πτώση αναβάτες που περνούσαν από εκεί την επόμενη μέρα, η ειδική διακόπηκε. Όλα αυτά συνετέλεσαν στο να έχουμε ένα πολύ ασφαλές Rally Dakar. Υπήρχαν πτώσεις, ατυχήματα αλλά δε θρηνήσαμε θάνατο, μέχρι δυστυχώς, την τελευταία μέρα.
Ενώ ο αγώνας κόντευε να ολοκληρωθεί χωρίς ανθρώπινες απώλειες, συνέβη ένα δυστύχημα το τελευταίο πρωινό ανάμεσα σε ένα αυτοκίνητο υποστήριξης και ένα φορτηγό (ενός κατοίκου, άσχετο με τον αγώνα). Στην απλή διαδρομή, μετά τον τερματισμό της ειδικής, ένα αυτοκίνητο της Γαλλικής ομάδας υποστήριξης PH Sport συγκρούστηκε με το φορτηγό. Ο 20χρονος Γάλλος Quentin Lavalée που ήταν αρχιμηχανικός σε ένα Peugeot 205 Turbo S16 της κατηγορίας των κλασσικών και οδηγούσε το αυτοκίνητο της PH Sport έχασε τη ζωή του ενώ ο Βέλγος συνοδηγός του, Maxime Frère τραυματίστηκε και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο.