Στο βορειοδυτικό άκρο της Εύβοιας, απέναντι από την Φθιώτιδα, βρίσκεται η Λιχάδα και τα εξωτικά Λιχαδονήσια. Το γραφικό ευβοϊκό χωριό ξεχωρίζει για την ομορφιά και τη πανοραμική θέα του. Λίγοι, όμως, γνωρίζουν το σπουδαίο υποβρύχιο μυστικό του.
Σε βάθος δώδεκα μέτρων βρίσκεται βυθισμένο ένα Γερμανικό τσιμεντόπλοιο.
Τα τσιμεντόπλοια, αν και εμφανίστηκαν πρώτη φορά στον Α’ Παγκόσμιο, σταμάτησαν να ναυπηγούνται λόγω του υψηλού κόστους παραγωγής και της αργής μετακίνησής τους. Όταν, όμως, ξέσπασε ο Β’ Παγκόσμιος και σημειώθηκε τεράστια έλλειψη μεταλλεύματος, τα τσιμεντόπλοια επανήλθαν στο προσκήνιο από τους Ναζί, ως αναγκαστική λύση. Ένα από αυτά βρίσκεται στον βυθό του Ευβοϊκού κόλπου.
Τα τσιμεντόπλοια του Χίτλερ στην Ελλάδα
Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, η Γερμανία αποφάσισε την κατασκευή τσιμεντόπλοιων σε διάφορες χώρες της κατεχόμενης Ευρώπης, προκειμένου να διευκολύνει τον ανεφοδιασμό των κατακτημένων περιοχών.
Στην Ελλάδα, τα τσιμεντόπλοια επρόκειτο να μεταφέρουν εφόδια στην Κρήτη και στα υπόλοιπα κατεχόμενα νησιά ενώ θα αναλάμβαναν τον ανεφοδιασμό των «Afrika Korps«, του εκστρατευτικού σώματος στη Βόρεια Αφρική, υπό τον Έρβιν Ρόμελ.
Τα πρώτα πλοία άρχισαν να κατασκευάζονται λίγους μήνες μετά τη γερμανική εισβολή, τον Δεκέμβριο του 1941, όταν δημιουργήθηκαν οι σχετικές εγκαταστάσεις στη Βάρη Αττικής και στο Πέραμα.
Οι περιοχές αυτές μετατράπηκαν σταδιακά σε ένα τεράστιο εργοτάξιο. Κατασκευάστηκαν σιδηρόδρομοι για την μεταφορά των υλικών, λατομεία, καταφύγια για την προστασία του προσωπικού, προβλήτες, λιμενοβραχίονες, δεξαμενές καυσίμων, αποθήκες πυρομαχικών και γεννήτριες για παροχή ηλεκτρικού ρεύματος.
Μέχρι τα τέλη του 1943, υπολογίζεται ότι ο συνολικός αριθμός των εργαζομένων στα τσιμεντόπλοια ξεπερνούσε τις 3.000.
Περίπου 1.300 εργάζονταν στα ναυπηγεία του Περάματος, 1.300 στις μεταλλουργικές επιχειρήσεις που κατασκεύαζαν τα εξαρτήματα των σκαφών ενώ γύρω στους 500 δούλευαν στις επιχειρήσεις, που προμήθευαν τη μεγάλη ποσότητα ξυλείας που απαιτούνταν για το έργο.
Όπως ανέφεραν οι περισσότεροι από αυτούς μεταπολεμικά, η αμοιβή τους περιοριζόταν σε ένα πιάτο γλυκόβραστες πατάτες!
Το φιάσκο
Σύμφωνα με τον αρχικό στόχο, μέχρι το καλοκαίρι του 1944 έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί τουλάχιστον 34 μεγάλα σκάφη, με μεταφορική ικανότητα 250 έως 700 τόνων και αρκετά μικρότερα, ενώ οι μετέπειτα σχεδιασμοί ανέβασαν τον πήχη στα 52 πλοία.
Ήταν αργοκίνητα, με αποτέλεσμα να γίνονται στόχος των συμμαχικών αεροσκαφών, η ποιότητα της κατασκευής τους ήταν αμφιλεγόμενη και οι κινητήρες με τους οποίους εφοδιάζονταν, συνεχώς παρουσίαζαν προβλήματα.
Το ναυάγιο στην Εύβοια
Δείτε το βίντεο του συνεργάτη μας Up Stories από το ναυάγιο:
Διαβάστε ακόμα στη «ΜτΧ»: Το τετραώροφο όπλο των Ναζί που είχε μήκος 47 μέτρα, ζύγιζε 1350 τόνους και η κάννη του ήταν 30 μέτρα. Το φιάσκο στην πολιορκία του Στάλινγκραντ
The post Τα τσιμεντένια πλοία του Χίτλερ στην Ελλάδα που εξελίχθηκαν σε φιάσκο. Ένα από αυτά βρίσκεται βυθισμένο στα Λιχαδονήσια. Που γινόταν η ναυπήγηση – τι εξυπηρετούσαν appeared first on ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ.