Ντόρος!
Η Volvo έκανε αρκετά μεγάλο ντόρο όταν αποκάλυψε το ηλεκτρικό SUV EX30 πέρυσι, αφού ο συνδυασμός των συμπαγών διαστάσεων σε ένα κυριλέ παρουσιαστικό, οι συγκλονιστικές επιδόσεις σε ένα οικονομικό ηλεκτρικό σύστημα κίνησης και η αυξημένη ποιότητα σε μια άκρως δελεαστική τιμή, έκαναν το σουηδικό κόμπακτ SUV να συμπεριληφθεί σε αρκετές λίστες υποψηφίων αγοραστών.
Και ενώ το EX30 μπορεί να είναι το μικρότερο Volvo που πωλείται αυτή τη στιγμή και το μικρότερο SUV που έχει κατασκευάσει ποτέ η εταιρεία, είναι και το μοντέλο της «μεγάλης αλλαγής» για την εταιρεία και ο στυλοβάτης στον οποίο θα στηριχτεί η νέα πορεία της, ενώ συγχρόνως είναι αυτό που φέρνει και κάποιες μεγάλες πρωτιές γι’ αυτήν…
Ανάμεσά τους, αξίζει -επιγραμματικά- να αναφέρουμε ότι το EX30 όχι μόνο έχει το μικρότερο αποτύπωμα άνθρακα στη διάρκεια ζωής του από οποιοδήποτε άλλο Volvo, αλλά είναι επίσης (στην τετρακίνητη έκδοση Twin Motor Performance) και το Volvo με την καλύτερη επιτάχυνση που κατασκευάστηκε ποτέ, αφού καταφέρνει να κάνει το 0-100 χλμ./ώρα σε 3,6 δευτερόλεπτα!
Όσο δηλαδή χρειαζόταν ένα υπεραυτοκίνητο της προηγούμενης δεκαετίας…
Και αν τώρα οι καταιγιστικές επιδόσεις δεν είναι για όλους πρωταρχικό μέλημα, το EX30 διατίθεται και σε δύο ακόμα εκδόσεις με κίνηση στους πίσω τροχούς (RWD), όπου η διαφοροποίησή τους έγκειται στην μπαταρία.
Στα χέρια μας, η έκδοση με τη μεγάλη μπαταρία (Extended Range) και τη μεγαλύτερη υποσχόμενη -από πλευράς εταιρίας- αυτονομία, τομέας που απασχολεί και τους περισσότερους εν δυνάμει αγοραστές ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου…
Εξελιγμένος μινιμαλισμός
Αν η Volvo στο πρόσφατο παρελθόν επέλεγε πάντα τα καθαρά σχέδια με ένα σουηδικό στυλ σχεδιασμού και πολλά μίνιμαλ στοιχεία, η εποχή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων επιτρέπει στην εταιρεία να εξελίξει τον μινιμαλισμό της. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το EX30 να «κληρονομεί» τα διαχρονικά πλέον στοιχεία φωτισμού της Volvo και στη συνέχεια να διώχνει οποιοδήποτε άλλο σχεδιαστικό στοιχείο έχουμε συνηθίσει από τα προγενέστερα μοντέλα της.
Έτσι, η ελευθερία που προκύπτει από τη μη απαίτηση εισαγωγών αέρα στο μπροστινό μέρος, έδωσαν τη δυνατότητα για μια μονοκόμματη μάσκα που σε συνδυασμό με τα γνώριμα (από άλλα μοντέλα της εταιρείας) φώτα στο χαρακτηριστικό σχήμα «σφυρί του Θωρ», δημιουργεί ένα αρκετά επιβλητικό μπροστινό μέρος.
Στο προφίλ, η εικόνα είναι αρκετά πιο συμβατική και με εμφανή τη συγγένειά της σε άλλα μοντέλα της εταιρείας, όταν τις εντυπώσεις κερδίζουν οι πληθωρικές ζάντες 19 ιντσών (προαιρετικά και 20 ιντσών), η αναγραφή του μοντέλου στην πίσω κολόνα και φυσικά η ελαφριά κλίση της οροφής.
Η τελευταία έγινε πέρα από την καλαισθησία και για βελτιωμένη αεροδυναμική (πρωτίστης σημασίας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα) με τον συντελεστή οπισθέλκουσας Cd να βρίσκεται στο εντυπωσιακό (για την κατηγορία) 0,28!
Στο πίσω μέρος τώρα, το EX30 δεν είναι τόσο εντυπωσιακό, αλλά και πάλι το δικό τους στίγμα εδώ δίνουν τα φωτιστικά σώματα, που σε λογική «πύργου», χωρίζονται σε δύο μέρη, με τα κάτω μάλιστα να ενώνονται από ένα μαύρο περίγραμμα που εντός του έχει ολογράφως το όνομα της μάρκας.
Σε ίδια λογική
Στην ίδια λογική με την εξωτερική εικόνα, είναι και η αντίστοιχη του εσωτερικού, με την έννοια του μινιμαλισμού να παίρνει τη μέγιστη δυνατή διάσταση…
Πιο συγκεκριμένα, η καμπίνα έχει αποβάλλει κάθε φυσικό διακόπτη (μόνο τα παράθυρα έχουν τέτοιον) και όλα προβάλλονται και ελέγχονται μέσα από την μεγάλη (12,3 ιντσών) οθόνη αφής του συστήματος infotainment, σε λογική Tesla.
Αυτό μπορεί αρχικά να εντυπωσιάζει σε επίπεδο ντιζάιν, αλλά στην πράξη δυσκολεύει πολύ τον οδηγό, αφού ακόμα και αν ξεπεράσει την προσαρμογή των καθρεφτών ή το άναμμα των φώτων από την οθόνη πριν ξεκινήσει, η απουσία έστω και ενός τυπικού πίνακα οργάνων μπροστά του, τον αναγκάζει εν κινήσει να παίρνει συνέχεια τα μάτια του από το δρόμο για να δει -ακόμα- και την ταχύτητα με την οποία κινείται ή αν άναψε κάποιο φλας-αλάρμ, ή γενικά οποιαδήποτε βασική λειτουργία θέλει να τροποποιήσει κατά την οδήγηση.
Στον αντίποδα, η οθόνη παρέχει εξαιρετική ταχύτητα, ευκρίνεια και τεχνολογία, όταν το ενσωματωμένο λειτουργικό σύστημα της Google με εφαρμογές όπως το Google Maps, το Google Assistant, κ.α., κάνουν τουλάχιστον το αυτοκίνητο αρκετά «έξυπνο» στην αλληλεπίδραση, αφού μπορεί -για παράδειγμα- να βρει τον πλησιέστερο φορτιστή και να υπολογίσει ακόμα και το ποσοστό μπαταρίας που θα έχετε όταν φτάσετε εκεί…
Επίσης, έχει δοθεί μεγάλη έμφαση στη χρήση βιώσιμων υλικών και ανακυκλωμένων πλαστικών, με αρκετά μέρη του εσωτερικού να είναι κατασκευασμένα από αυτά και μάλιστα να μπορούν να προσφέρουν και αρκετές επιλογές σε επίπεδο χρωματισμών και υφής.
Για παράδειγμα, το αυτοκίνητο της δοκιμής μας είχε καθίσματα που ήταν επενδυμένα με τζιν στο κέντρο τους και συνθετικό δέρμα τριγύρω τους, με αποτέλεσμα να δίνει μια εξαιρετική αίσθηση σε οδηγό και επιβάτες, και μόνο οι επενδύσεις των θυρών και κάποια τμήματα του ταμπλό να είναι κατώτερα των προσδοκιών.
Όπως κατώτεροι των προσδοκιών είναι και οι παρεχόμενοι χώροι, αφού μπορεί το EX30 να φαίνεται αρκετά ευρύχωρο μπροστά, είναι όμως πιο περιορισμένο πίσω, γεγονός που μπορεί να περιορίσει την ελκυστικότητά του για όσους σκοπεύουν να το έχουν ως οικογενειακό αυτοκίνητο.
Πιο συγκεκριμένα, μπορεί ο χώρος για το κεφάλι των πίσω επιβατών να είναι καλός συνολικά, αλλά ο αντίστοιχος για τα πόδια τους είναι στενός και περιορισμένος, όπως φυσικά περιορισμένος είναι και ο χώρος αποσκευών. Αυτός είναι μόλις 318 λίτρα με όρθια την πίσω σειρά καθισμάτων και 904 λίτρα με την αναδίπλωση αυτής, όταν σε κάθε περίπτωση προστίθεται ένας επιπλέον χώρος 7 λίτρων κάτω από το καπό (frunk).
Με την αυξημένη αυτονομία σε πρώτο λόγο
Το EX30 -όπως προαναφέραμε και στην εισαγωγή- διατίθεται είτε στην μεγάλη τετρακίνητη έκδοση (δύο ηλεκτροκινητήρες) που κάνει το 0-100 χλμ./ώρα σε 3,6 δευτερόλεπτα (428 ίπποι), είτε σε δύο πισωκίνητες με έναν ηλεκτροκινητήρα πίσω και την διαφοροποίηση τους να είναι μόνο σε επίπεδο μπαταρίας (και οι δύο αποδίδουν 272 ίππους).
Η καλύτερη έκδοση για μεγαλύτερη αυτονομία είναι η έκδοση Extended Range ενός κινητήρα (όπως το αυτοκίνητο δοκιμής), η οποία χρησιμοποιεί μια μπαταρία NMC χωρητικότητας 69 kWh (64 ωφέλιμη) και προσφέρει σύμφωνα με την Volvo έως και 480 χιλιόμετρα αυτονομίας, ενώ έχει τη δυνατότητα να παίρνει έως και 153 kW σε φόρτιση DC, με αποτέλεσμα να φορτίζει από 10 – 80% περίπου 26 λεπτά!
Στην πραγματικότητα και με το αυτοκίνητο πλήρως φορτισμένο (100%) ο υπολογιστής ταξιδίου αναγράφει 475 χιλιόμετρα αυτονομίας, νούμερο που δεν απέχει πολύ από αυτό που υπόσχεται η Volvo, αλλά ούτε και από αυτό που πραγματικά μπορεί να διανύσει το αυτοκίνητο, αφού αυτονομίες μεταξύ 380 – 450 χιλιομέτρων είναι εύκολο να επιτευχθούν, αρκεί ο οδηγός να είναι ευλαβικός με το πάτημα του γκαζιού και να κάνει μεγάλο μέρος των διαδρομών εντός πόλης.
Εμείς καταφέραμε να ρίξουμε την κατανάλωση ενέργειας μέχρι 15,3 kWh/100χλμ. εντός πόλεως, όταν καθ’ όλη τη διάρκεια της δοκιμής μας η μέση τιμή σταθεροποιήθηκε στο 17,6 kWh/100χλμ., δηλαδή μόλις 0,1 kWh/100χλμ. παραπάνω από την επίσημη μεικτή τιμή που ανακοινώνει η εταιρεία!
Νούμερα άκρως εντυπωσιακά, αν αναλογιστεί κανείς ότι «μιλάμε» για ένα SUV 1.850 κιλών που έχει τόση δύναμη και ροπή όσο μια Porsche της δεκαετίας του ’90 και μπορεί να φτάσει στα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 5,3 δευτερόλεπτα!
Στην καθημερινότητα είναι παράλογα γρήγορο και ευτυχώς τα φρένα με τους τέσσερις αεριζόμενους μεγάλους (322 χλστ. εμπρός και 320 χλστ. πίσω) δίσκους καταφέρνουν και κοντρολάρουν όλη αυτή τη δύναμη τόσο χάρη στο μεστό πάτημα του πεντάλ, όσο και φυσικά χάρη στο αναγεννητικό φρενάρισμα, που στην λειτουργία one pedal drive μπορεί ακόμα και να ακινητοποιήσει το όχημα.
Η συγκεκριμένη λειτουργία (one pedal drive) σε συνδυασμό με το ελαφρύ τιμόνι, την σωστά ρυθμισμένη ανάρτηση και την καλή περιμετρική ορατότητα, κάνει το EX30 και εξαιρετικά ευκολοδήγητο σε συνθήκες πόλης και ευχάριστο όταν οδηγείς σε χαλαρό ρυθμό, αφού προσφέρει εξαιρετική άνεση και φινέτσα.
Όταν τώρα αυξηθεί ο ρυθμός, το ελαφρύ τιμόνι ακόμα και στην «βαρύτερη» ρύθμισή του (ρυθμίζεται σε τρία επίπεδα από την οθόνη) συνεχίζει να μην έχει την αίσθηση που προσδοκάς και σε συνδυασμό με την τοποθέτηση του ηλεκτροκινητήρα πίσω, κάνουν στις άμεσες επιταχύνσεις εντός της στροφής το μπροστινό μέρος ελάχιστα να «ψαρεύει», γεγονός που ενδεχομένως να μην ισχύει στις τετρακίνητες εκδόσεις του μοντέλου.
Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, το EX30 δεν έχει κατασκευαστεί για να προσφέρει οδηγικές συγκινήσεις, αλλά για να κάνει την οποιαδήποτε μετακίνηση γρήγορα, με ασφάλεια, οικονομία και φυσικά φινέτσα, τομείς που το μικρό ηλεκτρικό SUV διαπρέπει…
Με τιμές ικανές για την επίτευξη του στόχου
Αναμφίβολα, η Volvo έχει βάλει στόχο να προσεγγίσει ένα διαφορετικό, νεότερο κοινό με το νέο EX30 και φυσικά να δώσει τη δυνατότητα σε όσους επιθυμούν να πάρουν ένα καινούργιο premium ηλεκτρικό SUV σε τιμή που θα έπαιρναν μέχρι πρότινος ένα συμβατικό αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Κάτι που φαίνεται άλλωστε και από την τιμή εκκίνησης του μοντέλου στην Ελλάδα, η οποία βρίσκεται 39.172 ευρώ και με την κρατική επιδότηση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ» μετατρέπεται σε σχεδόν 30.000 ευρώ!
Μια τιμή που αν αναλογιστεί κανείς τον premium χαρακτήρα του μοντέλου, τον υπερ-πλούσιο εξοπλισμό (ακόμα και απ’ την βασική έκδοση) και φυσικά το εξαιρετικά σύγχρονο και αποδοτικό ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, κάνει το EX30 μια εξαιρετικά δελεαστική πρόταση και δικαιολογεί τον λόγο που κυκλοφορούν τόσα πολλά ανάμεσά μας. Και όχι άδικα…
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Βαγγέλης Παμπούκης
ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | |
Τύπος | Σύγχρονος, μόνιμου μαγνήτη |
Θέση | Πίσω, εγκάρσια |
Μεγ. Ισχύς (ίπποι) | 272 |
Μεγ. Ροπή (Nm) | 343 |
Κιλά/ίππο | 6,8 |
ΜΠΑΤΑΡΙΑ | |
Χωρητικότητα (kWh) | 69 (64 ωφέλιμη) |
Τάση (V) | 400 |
Φόρτιση DC (kW) | 153 |
Φόρτιση AC (kW) | 22 |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | |
Εμπρός | Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική δοκός |
Πίσω | Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκός |
ΦΡΕΝΑ | |
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 322×28 χλστ. |
Πίσω | Αεριζόμενοι δίσκοι 320×20 χλστ. |
ΤΙΜΟΝΙ | |
Σύστημα | Κρεμαγιέρα |
Υποβοήθηση | Ηλεκτρική |
Στροφές τιμονιού | 2,8 |
Κύκλος στροφής (μέτρα) | 10,7 |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | |
Κίνηση | Στους πίσω τροχούς |
Κιβώτιο | Αυτόματο, σταθερής σχέσης μετάδοσης |
ΤΡΟΧΟΙ | |
Διάσταση | 19×8,0J |
Υλικό | Αλουμίνιο |
Τύπος ελαστικών | Goodyear Efficient Grip SUV |
Διάσταση ελαστικών | 245/45 R19 |
Ρεζέρβα | – |
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ – ΒΑΡΗ | |
ΜήκοςXπλάτοςXύψος (χλστ.) | 4233x1837x1549 |
Μεταξόνιο (χλστ.) | 2650 |
Μετατρόχιο εμπρός (χλστ.) | 1590 |
Μετατρόχιο πίσω (χλστ.) | 1595 |
Αεροδυναμικός συντελεστής οπισθέλκουσας (Cd) | 0,28 |
Βάρος (κιλά) | 1850 |
Χώρος αποσκευών (λίτρα) | 318 – 904 (+7 frunk) |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-100 χλμ./ώρα (δευτ.) | 5,3 |
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) | 180 |
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (kWh/100χλμ.) – ΡΥΠΟΙ (γρ./χλμ.) | |
Μέση τιμή κατασκευαστή | 16,9 – 17,5 |
Μέση τιμή δοκιμής | 17,6 |
Μέγιστη τιμή δοκιμής | 23,1 |
Ελάχιστη τιμή δοκιμής | 15,3 |
Αυτονομία (χλμ.) | 380 – 450 |
ΤΙΜΗ (ευρώ) | |
Βασικής έκδοσης | 39.172 |
Αυτοκίνητου δοκιμής | 52.216 |
Δείτε όλες τις φωτογραφίες της δοκιμής:
Το άρθρο Volvo EX30: Δοκιμάζουμε το RWD Extended Range με τα 480 χλμ. αυτονομίας! εμφανίστηκε πρώτα στο AutoMoto.